DEL
Grøn te og sundhed

Grøn te er indenfor helse-kredse blevet meget populært, og det er der muligvis god grund til. Den grønne te kan både drikkes og tages som kosttilskud – og mange mennesker tilsætter grønt te i form af matcha pulver i smoothies, bagværk m.m. Grøn te er forskellig fra den traditionelle sorte te i og med, at forarbejdningen af teerne er forskellige. Egentlig kommer alt te fra den samme plante, men når det kommer til grøn te, er forarbejdningen langt mere skånsom. Ved sort te finder en fermentering sted, hvor den grønne te ikke gennemgår denne gæringsproces. Her dampes og tørres bladende blot. Dette sikrer, at teen beholder sine mange sunde indholdsstoffer.

Sundhedsfordele

Grøn te er blevet anprist for at have en lang række positive effekter på sundheden. Den er særligt kendt for sine polyfenoler, som er antioxidanter. Antioxidanter virker på den måde, at de bekæmper frie radikaler i kroppen. Der er mange der mener, at grøn te kan have en forebyggende virkning på kræft, men dette er imidlertid ikke blevet videnskabeligt bevist. Grøn te virker opkvikkende uden at indeholde så meget koffein, som kaffe gør.

Matcha te

Matcha te er en meget populær form for grøn te, og fordelen ved netop matcha te er, at du her indtager hele plantematerialet i stedet for blot et udtræk af bladende. Dette skyldes, at matcha te består af knuste te-blade, som iblandes vand. Matcha er kendt for sin skarpe, grønne farve og har en speciel smag. Den kan drikkes eller drysses på mad, iblandes smoothies osv. Det siges, at antioxidanterne optages bedre i kroppen end ved almindelig grøn te, når man drikker matcha. Der er én mulig dårlig side ved at drikke matcha te, og det er, at grøn te generelt hæmmer optagelsen af jern i kroppen. Særligt kvinder får generelt for lidt jern. Nyd derfor matcha teen – og andet grøn te – med måde.